6 maart 2017

Dank betuigingen

In geen specifieke volgorde, of misschien toch wel een beetje?!

Mijn papa Rene: Daar hij mij met het bootjes virus besmet heeft

Mijn mama Marjolijn: Steunde mij in de donkere tijden, waardoor, ik de bouw toch weer kon hervatten

Ingrid: Aanstichter van het kwaad

Dekker Watersport: Hun oneindige geduld tijdens mijn keuzestress, en ruilacties

Z-Spars Muiden yachtservice: Mooi mastje, en goede afterservice

Bart Jan Bats: Bouw Tips

Zaanhaven: Fijne werkplaats goede service

Polyservice: Tevens een geduldig oor

Epifanes: De kleurtjes

Insails: fijn setje zeilen voor acceptabele prijs

Pleun: Altijd braaf wachtend op het baasje in koude klus schuren

Joop en Bert: Boot draaien en psychische steun

Puk: Omdat ik van haar houd

10 november 2016

Maiden Voyage

De thuisreis van hond, man, en Muis, werd natuurlijk, hoe kan het ook anders een reis van de bijzondere soort. Motor 1, de elektro one, heeft  op de HISWA op dag 2, net nu de accu’s lekker vol waren, het loodje gelegd.  Zijn vervanger, een 1,2 pk sterk benzine monstertje van chinese makelij, neemt vanaf nu de honneurs waar, zo far no green (anymore)… Torretje op de spiegel gekalefaterd en de thuisreis word aanvaard.  Met  de beloofde ZW wind moet er een rakje op het 5m2 metende  fokje volgens ons wel inzitten. Helaas, Aeolus is ons vandaag niet goed gestemd, en  we worden op een flauwe ZO scheet getrakteerd.. Motorren dat het een lieve lust is, horen zien vergaan je op een gegeven moment wel,  tot dan uiteindelijk de Oranje sluizen in zicht zijn. Ik heb in mijn schippers leven vaker dit tochtje met buitenboordmotorgeweld gemaakt, docht deze gaat te boek als een der traagste. Schutten gaat zonder noemenswaardige averij, en na een ietwat moeilijkere voordewindse landing aan het steigertje van WSV Zuiderzee te schellingwoude, lig het scheepje er tevree bij. Bijzondere verrichtingen met dit torretje en gekunstelde spiegel constructie, vraagt toch wel kunst en vliegwerk van de schipper.  Mwahhh, het zal wel wennen in de loop der tijd denkt de schipper. Hond en man uit de broek en de trosjes gaan weer los, voor alle zekerheid word  gewacht met passeren van de Schellingwoude brug tot deze op een grote kier staat, tsja je weet het maar niet, het mastje is kort maar wil deze graag staande houden dit eerste ritje. Van wind is nog geen spoor en motorzeilen dapper het Buiten Ij op. Vandaag staat Muiderzand op het menu, en dit ligt dan heeeeel ver weg met 2 knoopjes voortgang. Het briesje wat er op komt zetten nesteld zich recht voor de boeg. Daar we nog met dummy zalingen zijn uitgerust, en  we door de mastenmaker op het hart werden gedrukt het grootzeil vooral niet te hijsen, is opkruisen uitgesloten. We zijn gedwongen 3 tank stops onderweg te maken eer  het dag doel bereikt is. Daar de Muis op culinaire bereidingen niet ingesteld is word het avondmaal in plaatselijke haven tent, tussen de rooie broeken genuttigd, en laten ons de biertjes zich goed smaken. De nacht word doorgebracht in horizontale positie op twee platgelegde  kuipkussentjes, die achter elkaar gelegd, gezamenlijk net lang genoeg zijn om mijn toch al korte lichaam in een soort van slaaptoestand te ondersteunen. Hier ook weer een aandachts puntje op de wederom immer groeiende klussenlijst. Koffie staat niet op het menu de volgende ochtend, daar van kommaliewant nog kooktoestel sprake is in de kajuit van de Muis. Ik vergast mij  zelf dan maar op 2 bollen met kleffe zweetkaas, van eergisteren… Aan de keuken word inmiddels gewerkt. Tanks op-toppen en om klokslag 11 uur, naar jachthaven Naarden, alwaar mijn gasten om 2 uur zullen aantreden, geen rede tot paniekeren betreffende tijdsdruk dus. Torretje op standje opgewonden, daar de wind nog steeds op de kop staat en een ietwat aan kracht is toegenomen.  Al doende gaat de bonte stoet richting ons nieuwbakken thuishaven. Een handje vol nautische dagjes mensen herkent Muis en bemanning en er word uitbundig gewuifd. Eenmaal voor de havenmond, word er door de dubieuze Chinese gesputterd en gestotterd, tot het in alle talen zwijgt. Verwoede pogingen mijner zijde het wonder der techniek leven in te blazen mogen niet baten. Scheepje word nu langzaam maar zeker richting de vaargeul geblazen en schipper moet het binnenste van de muis geheel ontruimen daar het anker zich op een tot dan toe onbekende plaats schuil houd. Eenmaal midden in de vaargeul geblazen, pakt het anker en we hebben uitstekend zicht op gemiste havenmond, en de ons aan beide zijden vrolijk passerende water recreanten. De patrouillerende reddingsdiensten hou ik nauwlettend uit het oog, daar ik het dappere dopje natuurlijk niet op haar maiden voyage wil laten opbrengen door een stel reddings beunhazen. Thuisfront beloofd mij telefonisch, dmv bevriend zeiljacht, ons spoedig te zullen bevrijden  uit deze benarde positie. Alle moeite ten spijt, we worden door man met rubberboot na 10 minuten aan de steiger van de trailerhelling afgeleverd. De officiele "uit het waterlaat ceremonie", vind plaats zonder noemenswaardige incidenten, goed, goed, een nat pak voor de schipper en wat sloten die doorgezaagd dienen te worden,  maar dat mag de pret vandaag niet meer drukken!

Amsterdam Marina
Muisjes en bubbels

17 september 2016

Gastoptreden Hiswa te water

Zeemuis met bemanning presenteerde zich  geheel in stijl, op het laatste nippertje op de natte Hiswa 2016. Consternatie al om betreffende de aanbreng tijd van schip en schipper. Hoofdredacteur Ben Rutte van maandblad 'Zeilen' had dit op zaterdag ingepland, en ik de maandag erop. Dit werd dus een ouderwetsch potje haasten daar de steigers die zelfde dag nog afgesloten moesten worden. Des morgens bij de Zaanhaven auto's geruild met Ben, wegens ontbreken van trekhaak op mijn eigen vervoersmiddel. Bootje aangepikt, en met een ijsingwekkende knars direct vast gereden op de het hellend vlak van de werfpoort, al doende leert men. Zeilmaat Joop opgepikt, en het scheepje de trailer helling afgereden, doodeng dit soort capriolen, duizenden YouTube filmpjes met zinkende auto's gaan er nu door mijn hoofd, maar met de handrem aan, en de voet op de rem word teneinde voorkomen dat de gehele combinatie te water gaat. Resultaat, Het scheepje drijft en de auto staat weer veilig op straat! Het sleepje van ter plekke geronselde Hiswa standhouders blijft uit, en net voordat we de bijboot uit  de spelonken van Joop's zeiljacht Lyra trekken, krijgen we alsnog een sleepje van Marina Amsterdam, dank! Eenmaal op 'Zeilen' stand aangekomen kan daar dan het grote mast-zet feest beginnen, welke val was nou ook alweer welke?! Spulletje staat uiteindelijk, en om 21:30u, kan trailer en auto op de desbetreffende plaatsen ingeleverd worden, licht uit om 02:00 die nacht, gelukkig hoef ik pas om 04:00u weer op te staan... De daarop volgende dagen druk, hectiek, beurs en werken, dit alles door elkander heen. Veel leuke en interessante mensen leren kennen, jammer dat ik te weinig tijd had om veel op de beurs aanwezig te zijn, doch, als ik er was, was het gezellig en druk om de Zeemuis heen. Zie hieronder nog wat linkjes betreffende publicaties.

Artikel zeilen

Tv premiere op sbs op 12 min 35 sec

23 augustus 2016

Staande mast

Op een mooie zomer ochtend... Hebben we eindelijk de mast met de Manitou geerecteerd, en het want op lengte afgetekend. De zalingen waren iets te kort gefabriceerd, dus geimproviseerd met 2 stukjes multiplex om de breedte te mimieken, vandaar de ietwat typische uitstraling van de zalingen. De leverancier levert uiteindelijk weer 2 nieuwe zaling en heeft de "oude" nu aangepast voor de beurs, netjes mannen. Wantspanners zijn nu ook aangewalst dus kunnen volgende week op pad!